گروه مهندسی متین

حسابداری ، طراحی وب سایت ، گرافیک ، و اموزش نرم افزار

گروه مهندسی متین

حسابداری ، طراحی وب سایت ، گرافیک ، و اموزش نرم افزار

گروه مهندسی متین

حسابداری : اموزش کار با انواع نرم افزار ها
طراحی وب سایت و مشاوره خرید هاست و دامین
گرافیک : طراحی و چاپ انواع کارت ویزیت ، لوگو و ...
آموزش کار با نرم افزار فتوشاپ
تعویض و ارتقاع سیستم

بایگانی

40 گام برای طراحی یک کاراکتر در فتوشاپ

سه شنبه, ۲۰ آذر ۱۳۹۷، ۰۴:۰۰ ب.ظ

در این آموزش شیوه ی طراحی و ساختن یک کاراکتر فانتزی در فتوشاپ را خواهیم آموخت . انگیزه از این آموزش آشنایی با ابزارهای رسم و ایجاد آرایه و طراحی وکتوری در محیط فتوشاپ و همین گونه آشنایی با متدهای ساده و آسان برای ساخت کاراکترهای کارتونی با ریزگان بالا و در پایان توانایی کار با ابزارها و کاربردهای گوناگون ابزاری در محیط فتوشاپ می باشد . برای آغاز از دو روش می توان بهره جست ، راه نخست و پیشنهاد من این است که ابتدا یک طرح ساده از کاراکتر خود را روی کاغذ رسم و سپس با اسکن کردن آن در محیط فتوشاپ از آن به‌عنوان طرح پایه استفاده کنید و یا یک طرح ساده به‌عنوان اسکچ با ابزار براش رسم کنید . بدینگونه به خوبی می دانید که طرح پایانی تقریبا چه شکلی خواهد داشت . و در روش دوم هم میتوانید کار را بدون طرح اولیه شروع کنید و از خلاقیت ذهنی خود استفاده کنید و کار را هرجور که مایلید جلو ببرید . به کار بردن هر دو روش یکسان می باشد و در همین آموزش من دو کار با دو شروع متفاوت را خدمتتان نشان خواهم داد .


1

در این آموزش قدم به قدم از ابزار Pen Tool برای رسم شکل ها استفاده کرده و با چند Shape ، Layer Style ، Brush و چندین افکت ساده به کاراکترمان حجم و زندگی خواهیم بخشید .


گام اول


یک سند به ابعاد ۲۰۰۰ در ۲۰۰۰ پیکسل با پس زمینه سپید ایجاد کنید .


2


گام دوم


اکنون با ساختن لایه ای تازه به نام “Sketch” یک طرح اولیه ی ساده از کاراکترمان می کشیم . برای این کار از ابزار Brush tool استفاده می کنیم و فراموش نکنید که گزینه ی Shape Dynamics را در پانل Brushes مطابق شکل فعال کنید .


3

گام سوم


حال برای داشتن یک زمینه ی ذهنی از رنگ بندی ها ، لایه ی جدیدی با نام “Colors” زیر لایه ی “Sketch” ایجاد کرده و شروع کنید به رنگ کردن طرح اولیه ، برای این کار از یک براش سخت استفاده کنید و این بار گزینه ی Shape Dynamics را غیرفعال نمایید . توجه کنید که لازم نیست این رنگ آمیزی دقیق و همراه با جزییات باشد .


گام چهارم

اکنون زمان رسم اجزای اصلی کاراکتر و جزییات فرا رسیده ! از سر شروع می کنیم . یک دایره با ابزار Ellipse Tool رسم کنید ، چک کنید که حتما گزینه ی Shape Layer را مانند شکل از پانل انتخاب کرده باشید


سپس با نگه داشتن کلید Ctrl روی قسمت Shape در کادر لایه ها کلیک کنید تا آبجکت قابل ویرایش شود . ابزار Pen Tool را انتخاب کنید ، حال با کلیک کردن در هرجای شکل میتوانید راس جدیدی اضافه کنید . در رسم با ابزار Pen Tool می توان با نگه داشتن ctrl و کلیک کردن روی این راس ها آنها را جابجا کرد و یا اندازه ی شکل را تغییر داد و همینطور با نگه داشتن Alt و کلیک کردن روی راس ها زاویه ، انحنا و تیزی آن را تغییر داد . بنابرین با همین روش ها گوش ها را رسم می کنیم . ( به کمی تمرین برای عادت به کار با ابزار جالب Pen Tool نیاز دارید؛ عجله نکنید  )


4


گام پنجم


در سمت‌راست لایه در پنجره ی لایه ها دابل‌کلیک کنید ( و یا روی آن کلیک راست کرده و گزینه ی Blending Options را انتخاب کنید . ) تا منوی Layer Styles باز شود . سپس مقادیر زیر را در بخش های مشخص شده همانند تصویر وارد کنید .


5


گام ششم


لایه ی جدیدی ایجاد کنید و سرخی گونه ها را با استفاده‌از Brush Tool رسم کنید . سپس از قسمت Filter > Blur > Gaussian Blur آن را به مقدار ۳۵ . ۵ پیکسل محو کنید .


6


گام هفتم


حالا باید برای مدتی قابلیت رویت لایه را خاموش کنیم تا بتوانیم چشم ها را رسم کنیم . بدین منظور فقط روی آیکن چشم کنار لایه ( مانند تصویر ) کلیک کنید . سپس دایره ای رسم کنید و ابعاد و محل آن را به دلخواه تغییر دهید . برای این کار به قسمت Edit > Free Transform رفته و یا از کلیدهای ترکیبی CTRL + T استفاده کنید .


7


گام هشتم


تنظیمات را مطابق تصویر زیر در Layer Style ( Blending Options ) وارد کنید .


8


گام نهم


به طریق مشابه ، مردمک و گودی چشم را رسم کنید . دقت کنید که ترتیب اولویت لایه ها را رعایت کرده باشید . ( برای نمونه ، لایه ی مردمک بالاتر از لایه ی چشم و چهره باشد . بهتر است پس از به پایان رساندن هر گام قسمت را دسته بندی کرده و در پوشه ی ویژه خود قرار دهید . مثلا پوشه ی ( گروه ) چشم ، پوشاک ، دست و . . . )


9


گام دهم


حال هر سه لایه ی مرتبط با چشم را انتخاب کرده و آنها در یک گروه قرار دهید . بدین منظور با پایین نگه داشتن کلید Shift به‌ترتیب روی این ۳ لایه کلیک کنید و سپس با زدن کلیدهای میانبر CTRL + G آنها را در یک پوشه قرار دهید . حالا باید گروه را کپی کنیم تا چشم دوم کاراکتر نیز ایجاد‌شود . میتوانید روی گروه راست کلیک کرده گزینه ی Duplicate Group را انتخاب کنید و یا با انتخاب پوشه ی گروه و کشیدن آن به روی آیکن لایه ی جدید در پایین پنل لایه ها آن را کپی کنید . سپس با استفاده‌از گزینه ی Free Transform چشم دوم را در محل صحیح خود قرار می دهیم ، فقط باید به‌نسبت افقی برعکس شود ! بدین منظور از قسمت Edit > Transform گزینه ی Flip Horizontal را انتخاب میکنیم .


10


گام یازدهم


برای رسم عینک ، یک دایره با ابزار Ellipse Tool می کشیم ، سپس ویژگی Subtract را ( همانطور که در تصویر زیر مشخص شده است ) از ناحیه ی Shape Area انتخاب می کنیم و دایره ی دوم را داخل دایره ی اول رسم می کنیم . به‌منظور تغییر موقعیت و ابعاد دایره ، روی کادر شکل ( Contour ) لایه ی فعلی در کادر لایه ها با نگه داشتن کلید CTRL کلیک می کنیم و سپس از ابزار Free Transform ( CTRL + T ) استفاده می کنیم .


11


گام دوازدهم


اکنون این لایه را کپی کرده ، روی چشم دوم نیز قرار دهید ( پیست کنید ) .


سایر قسمت های عینک را نیز با همین شیوه به‌وسیله ی ابزار Pen Tool رسم کنید .


12


گام سیزدهم


تمام لایه های مربوط‌به عینک را انتخاب کرده و با فشردن کلیدهای CTRL + E ادغام کنید . سپس تنظیمات زیر را به لایه ی عینک اضافه کنید .


13


گام چهاردهم


دهان کاراکتر را به‌وسیله ی Pen Tool رسم کنید ، زاویه ها را به روش گفته شده ( نگه داشتن کلید shift ، کلیک کردن روی نقاط و حرکت‌دادن آن ) به دلخواه تغییر دهید . سپس مطابق شکل مقداری Inner Shadow به لایه اضافه کنید .


14


گام پانزدهم


حال به سراغ رسم دندان ها و افزودن مقداری سایه به آنها می رویم . مانند گام قبل با ابزار Pen آن را رسم کرده و کمی Inner Shadow به لایه ی دندان می دهیم . بعد‌از کپی کردن لایه برای ایجاد دندان دوم ، برای کپی کردن تنظیمات لایه از یک دندان به دندان دیگر ( به‌طور‌کلی از یک لایه به لایه ای دیگر ) می توانیم آیکن Layer Style را مطابق تصویر با نگه داشتن کلید های Alt + CTRL روی لایه ی جدید بکشیم ! ( یا اینکه روی لایه ی اول کلیک راست کرده ، گزینه ی Copy Layer Style را انتخاب و سپس روی لایه ی مقصد کلیک راست کرده و گزینه ی Paste Layer Style را انتخاب کنیم . )


سپس برای حذف قسمت های اضافی دندان ، با انتخاب آنها در پنجره ی لایه ها و فشردن کلید های Alt + CTRL + G یک Clipping Mask ایجاد می کنیم . بدین‌ترتیب کار با لایه ی پایینی ( دهان ) تنظیم می شود .


گام شانزدهم


اکنون مطابق شکل ، بینی را رسم کنید و تنظیمات زیر را به لایه ی مورد‌نظر بدهید . توجه کنید که ویژگی Use Global Light غیر فعال باشد .


16


گام هفدهم


حالا می توانید با استفاده‌از ابزار Ellipse Tool تعدادی لک صورت به چهره ی کاراکترمان اضافه کنید !


گام هجدهم


خوب ، بیایید رسم موها را شروع کنیم؛ با استفاده‌از Pen Tool دسته موهای جدا از هم را ایجاد کنید و آنها را به دلخواه و در اشکال مختلف کنار هم بچینید ، سپس تنظیمات زیر را به آنها اضافه کنید .


گام نوزدهم


هنگامی که دسته موهای کوچکتری را ایجاد می کنیم ، با کپی کردن Layer Style از لایه های قبلی به آنها ، خواهیم دید که به روشنی دسته های قبلی نیستند و آنطوری که باید به‌نظر نمی رسند؛ به‌همین‌دلیل مانند تصویر ، ویژگی های زیر را برای رسیدن به روشنی بیشتر و حالت مورد‌نظر تنظیم کنید


گام بیستم


اگر قصد ایجاد تعدادی از دسته موها را پشت سر کاراکتر داریم ، باید آنها را به روش مذکور ایجاد کرده و سپس لایه ی آنها را در پنجره ی لایه ها به زیر لایه ی سر کاراکتر ( Head ) انتقال دهیم . بدین‌ترتیب موهای جدید روی صورت را نمی پوشانند .


20


گام بیست و یکم


جزییات بیشتری را به گوش ها اضافه کنید ، می توانید این کار را با استفاده‌از ابزار Pen با رسم اشکالی مانند زیر انجام دهید . خوب ، حالا سر کاراکتر کامل شد !


21


گام بیست و دوم


سپس با استفاده‌از Pen Tool مطابق تصویر شروع می کنیم به کشیدن لباس ها و دست ها . این کار بسیار ساده تر از آن است که انتظار دارید ، فقط امتحان کنید ! به یاد داشته باشید که در این آموزش هدف تمرین و آشنایی با ابزارهای رسم وکتوری در فتوشاپ می باشد . . .


گام بیست و سوم


گردن کاراکتر را در قسمت یقه ی تی – شرت رسم کنید . سپس تنظیمات لایه ( layer styles ) زیر را به لایه ی دست ها و گردن اضافه کنید .


گام بیست و چهارم


تنظیمات لایه ی تی – شرت را مانند زیر اضافه کنید :


24


گام بیست و پنجم


. . . و همینطور تنظیمات لایه ی شلوارک را وارد کنید :


25


گام بیست و ششم


لایه ای جدید ایجاد کنید ، به‌وسیله ی یک براش نرم مقداری سایه به دست ها و شلوارک اضافه کنید . سپس باید آن را کمی محو کنیم تا به‌صورت طبیعی درآید؛ بدین منظور از فیلتر Gaussian Blur استفاده کرده و به میزان ۳ تا ۵ پیکسل به لایه ی جدیدمان blur می دهیم .


گام بیست و هفتم


حالا با استفاده‌از ابزار Pen Tool می خواهیم یک طرح چاپ شده روی تی – شرت ایجاد کنیم . به همان شیوه های رسم قبلی می توانید شکل یا طرح مورد‌نظر خود را روی لباس رسم کنید و یا از طرح های آماده ای که دارید ( مانند png ها یا وکتورها و یا . . . ) استفاده کنید . سپس بوسیله ی ابزار Brush دوخت پارچه را به لباس ها اضافه می کنیم . کافیست مانند تصویر خط چین هایی متناسب با ابعاد لباس به حاشیه ها اضافه کنید .


27


گام بیست و هشتم


جیب ها را با Pen Tool رسم کنید ، سپس توسط Clipping Masks یک ماسک برای آن ها بسازید ( تا قسمت های اضافی خارج‌از لباس حذف شوند ) . اکنون تنظیمات زیر را به لایه ی موردنظر اضافه کنید :


28


گام بیست  ونهم


دوخت و درزها را مانند گام ۲۷ به شلوارک هم اضافه کنید !


29


گام سی ام


حال می توانیم رسم پا را شروع کنیم . پس از رسم با Pen Tool ، همان layer Style دست ها را از لایه ی دست ها به لایه ی پا کپی می کنیم . سپس با استفاده‌از ابزار Pen جوراب و کفش کتانی را مانند شکل ایجاد می کنیم . بعد‌از آن بند کفش ها را بوسیله ی Brush Tool می کشیم .


گام سی و یکم


وقت افزودن سایه ها رسیده است ! مطابق تصویر به لایه ی جوراب و بندکفش Inner Shadow می دهیم . سپس رگه های تزیینی کفش و همینطور کف کتانی را رسم می کنیم . حالا برای آنها با فشردن Alt + Ctrl + G ، Clipping Mask بسازید .


31


گام سی و دوم


تنظیمات لایه را مطابق ذیل به لایه ی کف کفش اضافه کنید :


گام سی و سوم


با ابزار Brush و با رنگ خاکستری سایه ی کفش ها را در لایه ای جدید اضافه کنید . سپس در تنظیمات لایه Blending Mode را به Multiply تغییر دهید . اکنون مانند مراحل قبل برای واقعی شدن سایه ها باید مقداری blur از قسمت Gaussian Blur به سایه ها بدهیم .


گام سی و چهارم


دوخت کفش و حفره های بند کفش را با استفاده‌از ابزار brush و با رنگی مناسب ایجاد کنید .


34


گام سی و پنجم


با ایجاد پوشه ای جدید لایه های مرتبط با پا را گروه بندی کنید ، یک کپی از گروه جدید بگیرید ، حال از منوی edit > transform ، برای چپ و راست کردن گروه Flip Horizontal را انتخاب کنید . با استفاده‌از ابزار Move محل کپی جدید را تغییر داده و گروه پا را به موقعیت صحیح خود در سمت دیگر انتقال دهید .


36


گام سی و ششم


خوب؛ طراحی کاراکتر پسرک بامزه ی ما تمام شد ! اما لازم است تا سایه ی ایجاد‌شده توسط او را نیز اضافه کنیم . بدین منظور ابتدا تمام لایه ها و گروه ها را به جز پس – زمینه انتخاب کرده و در پوشه ای جدید قرار می دهیم . برای این کار از دستور CTRL + G استفاده کنید . حال یک کپی از این گروه بگیرید ، و لایه ها را با فشردن کلیدهای ترکیبی CTRL + E ادغام کنید .


کلید های Ctrl + U رافشرده یا به آدرس Image > Adjustments > Hue / Saturation رفته و در پنجره ی باز شده گزینه ی Lightness را مانند تصویر تا حد امکان کم کنید ( به چپ بکشید و یا مقدار را – ۱۰۰ وارد کنید ) . این کار لایه را به‌طور کامل سیاه می کند . حال این لایه را به زیر کاراکتر ( گروه قبلی لایه ها ) بکشید و سپس از قسمت Free Transform با نگه داشتن کلید Ctrl آن را مانند شکل کج کنید .


گام سی و هفتم


دو بار لایه ی سایه را محو کنید؛ بار اول از‌طریق Gaussian Blur و بار دوم بوسیله ی Radial Blur . جزییات را مانند تصویر وارد کنید . . .


گام سی و هشتم


مانند شکل با کلید بر روی آیکن add layer mask در پنل لایه ها ، یک ماسک به لایه اضافه کنید . اکنون برای تغییر میزان رویت سایه از Gradient Tool استفاده کنید . بعد گزینه ی Fill را در پنل لایه ها برای این لایه به ۲۵ % کاهش دهید .


38


گام سی و نهم


سایه ی اجسام رنگی نمی تواند خاکستری باشد . بنابرین بهتر است سایه را مقداری رنگ کنیم . برای این کار تنظیمات را مانند شکل زیر در پنل Hue / Saturation ( میانبر : Ctrl + U ) وارد می کنیم .

39

گام چهلم

سایه باید در قسمت هایی که کفش با زمین در تماس است سخت تر و تیره تر باشد ، بنابرین می توانید با ایجاد لایه ای جدید و با استفاده‌از ابزار brush آن قسمت ها را دوباره اضافه کنید و فراموش نکنید که باید مانند قبل آنها را هم محو کرده و رنگ کنید .

نتیجه  نهایی :

خوب ، خسته نباشید ! تمام شد . . .

می توانید از کار پایانی خود لذت ببرید . به یاد داشته باشید که اکنون می توانید با روش های گفته شده هرچیزی را که میخواهید به سادگی و با چند طرح کلی طراحی و رسم کنید . همینطور رسم کاراکترهای مشابه را به همین روش انجام دهید ؛ در آخر امیدوارم این آموزش سودمند و لذت بخش بوده باشد .


http://matingeernig.ir


طرز درست کردن gift


موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۷/۰۹/۲۰
متین جعفرزاده

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی